Het railplan

Ontwerp en uitvoering

Inhoud..



Het railplan....

Wat vooraf ging...

Het uiteindelijke railplan was er niet zomaar, hier is een lange periode aan vooraf gegaan.
De ruimte waar nu de modelbaan kan worden gebouwd, is lang niet beschikbaar geweest. Deze periode is gebruikt om een "doordacht" ontwerp te maken.
In de periode dat de ruimte nog niet beschikbaar was, is er aan diverse banen in clubverband, bij vrienden/kennissen de nodige ervaring op gedaan.
Zo konden er tijdens het ontwerp de nodige zaken bijgesteld worden en zijn er zaken opnieuw op papier gezet.
Bij het uiteindelijke ontwerp van de baan heb ik gebruik gemaakt van het programma SCARM.
Het was destijds gratis en je kon er veel mee doen. Daarnaast heeft SCARM een vrij uitgebreide bibliotheek wat betreft rail materiaal.
Inmiddels moet je voor een licentie betalen, maar een uitgave van € 35,00 valt voor een dergelijk programma best wel mee.
Het feit dat je ook in verschillende tekenlagen kan werken, heeft het ontwerp van de baan eenvoudiger gemaakt.
Op deze manier kun je het overzicht beter bewaren. Een ander voordeel hierbij is ook dat je ook een planning kan maken voor de loop van bedrading en het plaatsen van de elektronische componenten.
En dat alles is ook nog eens vanuit elke willekeurige hoek in 3D te bekijken zodat je ook daar een beter beeld bij krijgt.
Ook het berekenen en bepalen van hellingen, rail lengtes is met dit programma een eenvoudige klus.


De ruimte....

Wat hebben we

Heel belangrijk: welke ruimte heb je en waar moet je rekening mee houden...
Nou, aan de naam van deze site weet je al dat de baan op zolder komt, dus we hebben te maken met een duidelijke hindernis - de schuine kap.
De afmetingen zijn echt behoorlijk, namelijk bijna zeven meter bij bijna vier meter, om wat nauwkeuriger te zijn; 6900x3850 mm.
Met deze afmetingen is best wel een realistisch baan op te zetten, echter, we moeten rekening houden met een schuine kap, wat toch wat beperkingen geeft.
Het opent echter wel de weg om qua rijlengte een forse baan op te kunnen zetten. En dat hebben we dus ook gedaan.
De enorme rijlengte is onder andere bereikt door in verschillende lagen te bouwen.
Op deze manier wordt de ruimte optimaal benut en kan er veel rijlengte worden gecreëerd.
Door een schaduwstation te realiseren waarin lange aaneen gesloten spoortrajecten zijn verwerkt, kun je ook de lange treinen (tijdelijk) "parkeren".
Omdat er een groot treinen bestand is waarmee gereden kan worden, is het schaduwstation ook nog eens dubbel uitgevoerd.
Dit is verdeeld over twee lagen. De rede hiervoor is om veel treinen te kunnen opstellen en om de breedte van het schaduwstation te kunnen beperken.
Bij eventuele calamiteiten of ontsporing wil je er natuurlijk makkelijk bij kunnen komen, zonder dat het eventuele al "geparkeerde" materieel van de baan moet worden gehaald.
Ondanks de beperkte breedte van het schaduwstation (80cm) is er voldoende plaats voor parallelsporen(11 sporen) met voldoende tussen afstand (H-H 61mm)
In "De tekeningen" vindt je het uitgewerkte railplan waarin je kunt zien hoe ik dit gerealiseerd heb.


Wensen....

Het invullen van

In elke modelbaan die wilt bouwen wil je bepaalde wensen vervullen.
Daarnaast heb je ook de vraag wat je wilt uitbeelden.
Je wensen moeten natuurlijk passen in het plan dat je wilt uitvoeren.
Over het uitbeelden kan ik kort en krachtig zijn: Ik rij Duits, Oostenrijks en Zwitsers materiaal, dus bergen en tunnels moeten er zeker in.
Verder vindt ik het niet belangrijk dat iets er zo uit moet zien als in werkelijkheid.
Hier bedoel ik mee dat ik geen "echte” situatie tot in detail wil nabouwen, maar gewoon een beetje je fantasie laten gaan met in je achterhoofd “zo zou het in het echt ook kunnen voorkomen”.
En dat daar details in voorkomen is prima. Met andere woorden: realistische bouw, maar geen kopie van de werkelijkheid en de indruk wekken dat je in het zuiden van Duitsland, in Oostenrijk of Zwitserland bent.
Natuurlijk kunnen tunnels en bruggen hierin niet ontbreken.
Daarnaast waren er natuurlijk wel een aantal zaken die in de baan moesten zitten.
Zo was een wens om een lang station te hebben waar ook treinen van 250cm zouden kunnen staan.
Ook heb ik uit een erfenis een mooie Roco draaischijf over gehouden, dus die wilde ik er ook graag in hebben.
Er is veel materieel voor op de baan, dus een fors schaduwstation was nodig om het nodige te kunnen parkeren. Omdat er ook materieel tussen zit dat je op een regionaal spoor tegen komt, ontstond het idee om ook een stukje regionaal baan mee te nemen in het plan.
Naast dit alles, moesten er ook mogelijkheden in de baan zitten waarmee vergassingseffecten en afwisseling kon worden gecreëerd.
Tevens moest het mogelijk zijn om met veel, maar ook met weinig treinbewegingen te kunnen rijden.
Al met al denk ik dat ik daarin aardig geslaagd ben. Benieuwd hoe het gaat worden, neem eens een kijkje in het railplan.



De tekeningen...

De Niveau's

De baan bestaat uit verschillende niveau's (lagen) en zijn allemaal apart te bekijken.
Het plan is sinds kort wat aangepast.
Zo is het plan van het schaduwstation gewijzigd en is er extra (klein) traject opgenomen voor regionaal trein verkeer.
De totale rijlengte bedraagt nu 353 meter.
Om het overzicht inzichtelijk te houden kun je elk niveau (laag) opart bekijken.
Hieronder kun je verschillende lagen selecteren.

Niveau 0(schaduwstation 0)

Niveau 1(schaduwstation 1)

Niveau 2(1e zichtbare laag)

Niveau 3(2e zichtbare laag)

Niveau 4(3e zichtbare laag)

De helixen(vebindingen tussen de niveau's)

Totaal beeld(compleet overzicht)