
Het treinstel VT642 van de DB is gelijk aan de BR642 en is ook bekend onder de naam "Desiro".
Het verschil in de voorletters VT en BR heeft te maken met hoe het soort treinstel wordt aangeduid.
Zo staat VT voor VerbrennungsTriebwagen, dus een treinstel dat door een verbrandingsmotor wordt aangedreven, en BR voor BauReihe, een vrij algemene uitdukken voor een bouwserie.
Ook kom je wel de letters ET tegen, wat staat voor ElektroTriebwagen, dus een elektrisch aangedreven treinstel.
Desiro is de naam voor een lighttrain die door Siemens Transportation Systems (tegenwoordig: Rail Systems) werd ontworpen, ontwikkeld en gebouwd.
De Desiro is uitgegroeid tot een serie treinstellen voor uiteenlopende doeleinden: het regionaal personenvervoer en het lokaal personenvervoer; soms ook S-Bahn-verkeer.
De naam is afgeleid van het Engelse "to desire".
Bij de modulaire opbouw van de treinstellen is een variabele samenstelling met elektrische of dieselaandrijving in treinschakeling van meerdere eenheden mogelijk
Tevens kunnen er treinstellen in verschillende lengtes mee worden samengesteld.
De productie vindt plaats in Krefeld-Uerdingen en Praag.
De testritten vinden plaats in het Prüfcenter in Wegberg-Wildenrath.
History....
De uit RegioSprinter ontwikkelde RegioSprinter 2 werd als Desiro op de markt gezet.
Het treinstel Desiro wordt sinds 1998 geproduceerd en verder ontwikkeld als Desiro Classic.
Er zijn treinstellen geleverd met een dieselmotor maar ook met elektrische aandrijving.
In 1999 werd de eerste Desiro Classic als Baureihe 642 aan de Deutsche Bahn geleverd.
Naast de Desiro Classic werden de Desiro UK, de Desiro Double Deck en de Desiro Mainline ontwikkeld.
De Desiro UK is later opgevolgd door de Desiro City.
In totaal zijn er aan DB 234 treinstellen geleverd en staan te boek als de BR642 serie.
De BR642 is een tweedelig dieseltreinstel met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer.
De Deutsche Bahn (DB) hebben de volgende namen op de treinen geplaatst:
642 057 "Stadt Wilkau-Hasslau"
642 102 "Steinalben"
642 103 "Bierbach"
642 104 "Dellfeld"
642 105 "Hassel"
642 106 "Riechweiler-Mühlbach"
642 107 "Zweibrücken"
642 108 "Winnweiler"
642 109 "Langenlonsheim"
642 110 "Hochspeyer"
642 111 "Rockenhausen"
642 112 "Münchweiler/ Alsenz"
642 196 "Stadt Olbernhau"
De treindienst wordt door DB Regio ingezet op trajecten in de deelstaten in Bayern en Sachsen.
Het gaat hierbij om de trajecen naar de steden Nürnberg, Augsburg en Kempten, Dresden, Zwickau, Erfurt, Kaiserslautern, Leipzig, Maagdenburg, Chemnitz en Rostock.
Techniek en constructie.
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame.
Typerend aan dit treinstel is door de toepassing van Scharfenbergkoppeling met het grote voorruit.
Deze treinstellen werden geleverd als tweedelig dieseltreinstel met mechanische transmissie. De trein heeft een lagevloerdeel.
Samenstellingen van deze treinstellen kunnen tot drie stuks gecombineerd worden.
De treinen zijn uitgerust met luchtvering.
In totaal zijn er 639 tweedelige treinstellen van het type Desiro gebouwd en zijn uitgeleverd aan diverse maatschappijen.
Deze treinstellen vindt je onder andere terug in Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Slowakije, Bulgarije, Hongarije, Griekenland en Italië/.
Technische gegevens
BR642 "Desiro" |
|
---|---|
![]() |
|
Nummering: | 642 001 - 149 642 154 - 234 642 235 - 238 |
Aantal: | 234 |
Fabrikant: | Siemens Mobility, Werk Krefeld-UerdingenWaggonfabrik |
Bouwjaar: | 2001-2009 |
Bak (trein): | 2 delen |
As indeling: | B'2'B' |
Spoorbreedte: | 1435mm (Normaalspoor) |
Lengte over buffers: | 41.700 mm |
Massa leeg: | 88,0 t |
Top snelheid: | 120 km/h |
Zitplaatsen: | 1e klas:0 2e klas:126 |
Aantal motoren: | 2 |
Vermogen: | 2 x 225Kw |
Bron: Wikepedia.org