
Het treinstel VT560 is gelijkwaardig aan de BR 642 van de DB en heeft de naam Desiro gekregen.
Het is de naam voor een lighttrain die door Siemens Transportation Systems (tegenwoordig: Rail Systems) werd ontworpen, ontwikkeld en gebouwd.
De Desiro is uitgegroeid tot een serie treinstellen voor uiteenlopende doeleinden: het regionaal personenvervoer en het lokaal personenvervoer; soms ook S-Bahn-verkeer.
De naam is afgeleid van het Engelse "to desire".
Bij de modulaire opbouw van de treinstellen is een variabele samenstelling met elektrische of dieselaandrijving in treinschakeling van meerdere eenheden mogelijk
Tevens kunnen er treinstellen in verschillende lengtes mee worden samengesteld.
De productie vindt plaats in Krefeld-Uerdingen en Praag.
De testritten vinden plaats in het Prüfcenter in Wegberg-Wildenrath.
History....
De uit RegioSprinter ontwikkelde RegioSprinter 2 werd als Desiro op de markt gezet.
Het treinstel Desiro wordt sinds 1998 geproduceerd en verder ontwikkeld als Desiro Classic.
Er zijn treinstellen geleverd met een dieselmotor maar ook met elektrische aandrijving.
In 1999 werd de eerste Desiro Classic als Baureihe 642 aan de Deutsche Bahn geleverd.
Naast de Desiro Classic werden de Desiro UK, de Desiro Double Deck en de Desiro Mainline ontwikkeld.
De Desiro UK is later opgevolgd door de Desiro City.
In totaal zijn er aan NWB 6 treinstellen geleverd en staan te boek als de VT560 serie.
De VT 560, is een tweedelig dieseltreinstel met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer.
De treinstellen worden door de NWB ingezet op de trajecten:
KBS 390: Wilhelmshaven-Oldenburg (Oldb)-Bremen Hbf (vervanger voor de voormalige Interregio Oldenburg-Wilhelmshaven)
KBS 392: Wilhelmshaven-Oldenburg (Oldb)-Osnabrück Hbf (traject Oldenburg - Osnabrück/Oldenburg - Wilhelmshaven)
KBS 393: Wilhelmshaven-Sande-Jever-Wittmund-Esens (traject Sande-Esens)
KBS 394: Bremen Hbf-Delmenhorst-Vechta-Osnabrück Hbf (traject Delmenhorst-Osnabrück)
De NordWestBahn GmbH (NWB) is een private spoorwegonderneming die sinds het jaar 2000 meerdere hoofd en lokale trajecten in Noord- en West-Duitsland bedient.
De aandelen van NordWestBahn zijn voor 64% in handen van Veolia Verkehr GmbH, Berlijn, voor 26% in handen van Stadtwerke Osnabrück AG en voor 10% in handen van Verkehr und Wasser GmbH Oldenburg.
De onderneming is gevestigd te Osnabrück.
Techniek en constructie.
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame.
Typerend aan dit treinstel is door de toepassing van Scharfenbergkoppeling met het grote voorruit.
Deze treinstellen werden geleverd als tweedelig dieseltreinstel met mechanische transmissie. De trein heeft een lagevloerdeel.
Samenstellingen van deze treinstellen kunnen tot drie stuks gecombineerd worden.
De treinen zijn uitgerust met luchtvering.
In totaal zijn er 639 tweedelige treinstellen van het type Desiro gebouwd en zijn uitgeleverd aan diverse maatschappijen.
Deze treinstellen vindt je onder andere terug in Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Slowakije, Bulgarije, Hongarije, Griekenland en Italië/.
Technische gegevens
VT560 (BR642) "Desiro" |
|
---|---|
![]() |
|
Nummering: | VT560,VT563-VT565 |
Aantal: | 4 |
Fabrikant: | Siemens Mobility, Werk Krefeld-UerdingenWaggonfabrik |
Bouwjaar: | 2001 |
Bak (trein): | 2 delen |
As indeling: | B'2'B' |
Spoorbreedte: | 1435mm (Normaalspoor) |
Lengte over buffers: | 41.700 mm |
Massa leeg: | 88,0 t |
Top snelheid: | 120 km/h |
Zitplaatsen: | 1e klas:0 2e klas:126 |
Aantal motoren: | 2 |
Vermogen: | 2 x 225Kw |
Bron: Wikepedia.org