Rollend materieel

CL51
cl51-3

CL51


De HLD 51 was een reeks van diesellocomotieven van de NMBS. De reeks 51 vormt, samen met de reeks 55, de tweede generatie van diesellocomotieven bij de NMBS.
Begin jaren 1960 besloot de NMBS om zware diesellocs te bouwen, gebaseerd op het succes van de eerder gebouwde reeks 59, maar met meer vermogen en een zwaardere motor.
Het vervoersaanbod voor zowel reizigers als goederen groeide. De reeks 51 (type 200) was de perfecte opvolger van de stoomlocomotief.
Daarom werden 93 locs van deze reeks gebouwd. Het werd de sterkste diesellocomotief die ooit in België werd gebouwd.
Ze werden gebruikt voor zowel reizigers- als goederentreinen.
Tijdens de jaren 90 werden ze hoofdzakelijk ingezet voor de goederendienst.

cl51-1

CL50


In de jaren 70 werden testen gedaan met een nieuwe motor van 4000 PK.
Men bouwde hiervoor tijdelijk de 5101 om tot 5001. Zij kreeg een blauw jasje aangemeten en mocht 140 km/u snel.
Door diverse problemen werden de testen midden jaren 1970 afgebroken.
De loc werd hierna terug in zijn originele staat omgebouwd.
In 1992 heeft men de 5145 omgeschilderd als 5001, dit voor de opendeurdag in Kinkempois. Deze omschildering was tijdelijk.

cl51-2

Inzet



In 2003 werden de laatste exemplaren buiten dienst gesteld door de NMBS, als gevolg van de vele defecten.
Hun diensten werden overgenomen door de locomotieven van reeks 77.
De locomotieven 5104, 5105, 5107, 5111, 5121, 5122, 5127, 5132, 5133, 5135, 5167*, 5170*, 5174*, 5175, 5182 en 5185* zijn verkocht aan Italië (* in blauw/witte-livrei).
De locomotieven 5101 en 5146 zijn verkocht aan het Franse Secorail en gingen naar Algerije. Ze werden in nieuwe livrei (oranje-geel) geschilderd. Loc 5101 was het oorspronkelijke prototype van de reeks 51.
De locomotieven 5102-5103, 5106, 5108-5110, 5112-5119, 5123-5126, 5129-5131, 5134, 5136-5141, 5143-5145, 5147-5148, 5150-5160, 5162-5165, 5168-5169, 5171, 5173, 5176-5179, 5181, 5184, 5187-5193 zijn gesloopt.

Enkele locs van deze reeks (5120, 5128, 5142, 5149, 5161, 5166 en 5183) worden bewaard als museumloc.
De reeks 51 heeft ruim 40 jaar dienstgedaan bij de NMBS, een goed resultaat gezien men hoopte ze minstens 30 jaar te kunnen gebruiken.

In 2006 werd door het TSP de plukloc 5117 (ex 5161) omgevormd tot 5001.





Technische gegevens

Cl51 NMBS
cl51-0

NMBS 5102 - 1998-01-31 - Schaarbeek.
Nummering: voor 1971: 200.001-200.093
na 1971: 5101-519
Aantal: 93
Fabrikant: SA Cockerill-Ougrée
Bouwjaar(en): 1961-1963
Uit dienst: 2003
As indeling: Co'Co'
Spoorbreedte: 1435mm (Normaalspoor)
Lengte over buffers: 20160 mm
Hoogte: 4.252 mm
Breeste: 2.905 mm
Diameter aandrijfwiel: 1.010 mm
Draaistel afstand: 10.600 mm
Draaistel asafstand: 4.000 mm
Massa: 117 t
Maximumsnelheid: 120 km/u
Aaandrijving: dieselelektrisch
Vermogen: 1450 kW
Tractie motoren: 6
Motor fabrikant: Cockerill-Sambre
Motortype: Cockerill 608A
Aantal motoren: 4
Treinbeïnvloeding: Memor

Bron: Wikepedia.org


Keer terug